03 augustus 2022

Handige tips om elke dag voldoende groente en fruit te eten

Eet jij elke dag voldoende groente en fruit? Een groot deel van de inwoners van Nederland komt namelijk amper in de buurt van de aanbevolen hoeveelheden. De adviezen zijn inmiddels 250 gram groente en twee stuks fruit per dag. Dat is best een opgave. Maar door de onderstaande tips op te volgen maak je het jezelf een stuk makkelijker. Bovendien geef je je leven meer smaak dankzij meer variatie.

Een gezond sapje voor een boost in gezondheid

Je eet groente en fruit om gezond te blijven. Daarom is het zo belangrijk om de voedingsadviezen zo goed mogelijk op te volgen. Dagelijks een gezond sapje drinken is een mooie manier om je inname van vitamine C en andere vitamines en mineralen te verhogen. Let er wel op dat je niet te veel vruchtensap drinkt. Want daar zit veel suiker in en dat is uiteindelijk juist weer slecht voor de gezondheid. Kies in plaats daarvan voor sappen op basis van voornamelijk groente. Die zijn dusdanig goed voor je dat ze zelfs geschikt zijn voor een detox kuur. Meer weten over het verwijderen van gifstoffen uit je lichaam? Lees dan alles over het beste detox kuur programma.

Verspreid de inname van groente en fruit over de hele dag

In Nederland zijn veel mensen gewend om twee keer per dag brood te eten. Alleen bij het avondeten worden er groentes aan de maaltijd toegevoegd. Dan lijkt 250 gram opeens er veel. Begin daarom al eerder met het eten van groente en fruit, bijvoorbeeld bij het ontbijt. Beleg je brood met je favoriete groente, zowel rauw als gegrild is erg lekker. Verder is het een goed streven om bijvoorbeeld bij de lunch een salade te eten in plaats van brood. Door te blijven variëren geniet je bovendien veel meer van je maaltijden.

Een bakje snackgroente om de dag door te komen

In de supermarkt zie je ze steeds meer: snackgroentes. Het zijn vaak lekker zoete tomaatjes, kleine komkommers en paprika’s. Maar eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos. Zolang de groente maar bij jou in de smaak valt. Groente als snack heeft meerdere voordelen. Je voldoet makkelijker aan de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram. Tegelijkertijd krijg je minder snel honger zodat ongezonde snacks eenvoudiger te weerstaan zijn. Zet gewoon een schaaltje met groente naast je neer terwijl je aan het werk bent, je favoriete serie kijkt of een boek leest. Voor je het weet eet je iedere dag ruimschoots voldoende groente en fruit.

 

Foto's:


d