
Lotte speelt bij Sparta Rotterdam Vrouwenvoetbal: Dromen over de Eredivisie Vrouwen
AlgemeenMIDDELRODE - Vanaf het moment dat ze als 5/6-jarige begon met voetballen bij voetbalvereniging BMC Berlicum was ze verkocht. Op 12-jarige leeftijd verruilde ze het veld voor de goal en daar is de 21-jarige Lotte van Hoof uit Middelrode nog altijd te vinden. Niet in haar woonplaats, maar al voor het 4e seizoen bij Sparta Rotterdam Vrouwenvoetbal.
Door Wendy van Lijssel
Moeder Marion voetbalde en was vaak te vinden bij plaatselijk voetbalvereniging BMC. Zodoende kreeg Lotte van jongs af aan te maken met deze sport. “Ons mam dacht dat ik wilde voetballen omdat zij het ook deed. Ze vond dat ik zelf iets moest kiezen. Ik wilde echter per se voetballen en was niet te houden. Ik heb nog heel even aan judo gedaan. Nadat de trainingen op dezelfde dag vielen, moest ik kiezen. Dat was niet zo moeilijk”, lacht Lotte.
Tot haar 12e was ze te vinden op het veld en keepte ze alleen indien nodig. Omdat op enig moment niemand dat wilde doen en zij het wel leuk vond verruilde ze het veld voor de goal. Dat is nog altijd helemaal haar plekje. “Want ook als je team goed speelt en je daarom veel minder of zelfs nagenoeg niets te doen hebt, moet je tóch de focus houden. Als nét die ene bal komt, moet je hem wel pakken”, betoogt ze vol vuur om te vervolgen: “Een keeper staat altijd onder druk. Eén fout is een goal”, om met een lachje te vervolgen: “Ik vind het juist leuk om onder druk te presteren.” Een van de voorwaardes om de goal goed te verdedigen is, volgens haar, niet bang te zijn om rare sprongen en duiken te maken om met het lichaam, vaak snoeiharde ballen te weren.
Lotte is gezegend met een goed stel hersens. Na de basisschool ging ze naar een gymnasium in de buurt. Nadat ze gescout werd door de KNVB kreeg ze een topsportstatus en maakte de oversteek naar de Topsport Talentenschool van het Rodenborch college in Rosmalen en voetbalclub OJC. “Daar speelden de dames op het hoogste amateurniveau”, meldt Lotte. Ze trainde er ook met jongens. “Die zijn fysiek sterker, dus moet je op een andere manier aan de bak. Daar leer je heel veel van. Omdat ik niet alleen met jongens wilde trainen, maar ook spelen ben ik uiteindelijk overgestapt naar Udi’19”, blikt ze terug.
Haar examenjaar stond in het teken van studeren én trainen, trainen en nog eens trainen. “Dat deed ik 8 á 9 keer in de week. Ik wilde na het Rodenborch College door bij een Betaald Voetbal Organisatie (BVO). Na een stage bij Feyenoord heb ik datzelfde gedaan bij Sparta Vrouwenvoetbal. Daar werd ik ‘aangenomen’. Inmiddels speel ik daar voor het 4e seizoen.”
De afgelopen jaren combineerde Lotte veel trainen en wekelijks meermalen vanuit Brabant een reis naar Rotterdam met een bijbaantje en HBO-Managementstudie. Intussen is ze succesvol afgestudeerd en vond ze in haar vak een baan in Berlicum. Met Sparta Vrouwenvoetbal speelt ze komend seizoen 2024/2025 in de hoogste poule van de Eerste Divisie Vrouwen, het niveau onder de Eredivisie. “Wij spelen onder andere tegen Jong Ajax, Jong PSV en Jong FC Twente. Dat zijn allemaal topclubs. Tijdens die wedstrijden kan je laten zien wat je in huis hebt. Mijn droom is om ooit in de Eredivisie Vrouwen onder de latten te staan”, om resoluut toe te voegen: “Maar ik heb het erg naar mijn zin bij Sparta. Onze doelstelling is om komend seizoen naast het ontwikkelen als speelster/keepster, aan de bovenkant mee te draaien tussen de topclubs om zodoende een ‘ticket’ voor promotie te bemachtigen. Komend seizoen gaat de promotie/degradatie regel tussen de Eerste en Eredivisie Vrouwen van start. Dat biedt voor Sparta Vrouwenvoetbal een kans op de natuurlijke weg voor promotie. Daarin maken zowel de sportieve prestaties in combinatie met financiële middelen het verschil.”










