
Nieuw talentvol gezever in dun Birrekoal
Activiteiten & EvenementenBERLICUM – Zij speelde jarenlang een andere rol en hij kreeg eerder al de lachers op zijn hand en dat smaakte naar meer. Voor zowel Thea Wenting als ook Syl van Os uit Berlicum geldt dat ze eerder op een podium stonden en niet bang zijn voor een volle zaal. Dat is maar goed ook want beiden doen los van elkaar op vrijdag 7 en 14 en zaterdag 8 en 15 februari voor het eerst mee met het Zeveren in dun Birrekoal in Berlicum.
Door Wendy van Lijssel
Slappe klets verkopen, gruwelijk zeveren en ter vermaak uit oewe nek kletsen. Daar zijn in Balkum ook dit jaar weer twee weekenden voor gereserveerd. Het Zeveren in de Birrekoal is een plaatselijk bekend fenomeen. Vertier met een hoofdrol voor buutreders en verder aangekleed met ander luchtig muzikaal dans en zangvermaak. Tonproaten lijkt gemakkelijk maar is dat beslist niet. Ook niet als je gezegend bent met een vlotte babbel. Het is de manier waarop je het brengt en een verhaal ludiek aan de man/vrouw brengen tijdens een verjaardagborrel is toch echt iets anders, dan als typetje de kansel betreden voor een volle zaal.
In Balkum wordt al meer dan vijftig jaar gezeverd. Om dat te kunnen doen is het hoofdingrediënt belangrijk. En zoals een restaurant geregeld zijn menu veranderd is het ook inzake het Zeveren leuk als nieuw talent de ton induikt. Met voornoemde wetenschap zal het niemand verbazen dat het soms niet meevalt om nieuwe babbelaars op te sporen, aan te moedigen en uit te dagen mee te doen. In een enkel geval blijkt het niet nodig om ‘hard te duwen maar vinden potentiële kandidaten het zelf gewoon leuk om een steentje of nou ja, woorden bij te dragen.
Dat geldt voor Thea Wenting en Syl van Os. Beiden maakten verleden jaar voor het eerst kennis met het evenement en vielen er als een blok voor. Beiden zijn ook gezegend met een vlotte babbel en podiumervaring en hoewel ze het redelijk spannend vinden, waren ze met een natte vinger te lijmen om mee te doen. Net als Marc Vissers en Jordy Bok doen zij mee met het Zeveren.
Thea is geboren en getogen in Luyksgestel, woonde vanaf haar 21ste in Empel en streek een paar jaar geleden in Berlicum neer. Naast goed gebekt is ze creatief. “Omdat ik tonproater Marc Vissers ken van een boetseerclub in Middelrode en ik nog niet zo lang in Berlicum woon en graag nieuwe mensen wilde leren kennen, ging ik verleden jaar naar het Zeveren. Ik vond het écht heel leuk. Stiekem bedacht ik ter plekke al dat ik daar ook wel aan mee wilde doen. In een gesprek met Marc bedacht hij hardop dat ik het ook wel zou kunnen”, blikt Thea terug. Ze is eerlijk als ze vertelt dat hoewel ze diep in haar hart direct mee wilde doen, het toch ook wel spannend vond om écht ‘ja’ te zeggen maar: “Ik had zelfs al iets op papier voor ik toehapte”, lacht ze.
Hoewel ze twintig jaar toneel speelde en dus niet bang is om op een podium te staan is ze zich ervan bewust dat tonproaten van een andere orde is. Ze wordt echter goed begeleidt door Marc en Anja van den Broek die er hun sporen al in verdienden. “Mijn typetje is een gescheiden vrouw. De commissie Zeveren heeft al groen licht gegeven. Ik ben doende om het uit mijn hoofd te leren.”
Syl werd in Oss geboren maar groeide in Berlicum op en dat is dan ook zijn thuishaven. Ook hij bezocht verleden jaar voor het eerst het evenement waar hij de komende editie aan meedoet. En daar gaat een bijzonder verhaal aan vooraf. “Ik ben verleden jaar genomineerd voor De Slipper van dun Birrekoal. Dat is een ludieke prijs die uitgereikt wordt aan iemand die een stommiteit/blunder heeft begaan. Ik was voorgedragen omdat ik tijdens een autoritje in een vishaakje was gaan zitten dat vervolgens in het ziekenhuis uit mijn achterwerk verwijderd moest worden. Dat verhaal deed ik in geuren en kleuren uit de doeken tijdens de uitreiking van De Slipper. Mensen moesten heel hard lachen om de manier waarop ik dat deed. Vervolgens werd gesuggereerd om mee te doen met het Zeveren. Ik werd daarop getriggerd maar ben het eerst eens gaan kijken”, aldus Syl.
Ook hij vond het Zeveren dusdanig vermakelijk dat ook hij besloot om dit jaar mee te doen. “Ik ben eerst bij Ronny Ruijs die eerder meedeed eens gaan horen waar ik me aan te houden had bij het schrijven van een buut. Hoe schunnig mag dat zijn en mogen er bekende uit het dorp op de hak genomen worden. Dat soort dingen”, legt hij uit. Ook Syl schreef zijn eigen buut. Als Syl de Sukkel maakt hij zijn debuut. Een rol die hij zich eigen aan het maken is. Om te voorkomen dat er dubbele grappen gemaakt worden en om nieuwelingen bij te staan hebben alle tonproaters al bij elkaar gezeten. “Ik heb vaker aan evenementen meegedaan en ben niet bang voor een volle zaal”, aldus Syl. Hij voegt toe: “Ik vind het in een klein gezelschap zelfs ongemakkelijker.” Beloven doen beide niks maar: “Als wij en het publiek het leuk vinden, dan doen we wellicht vaker mee.” Kaartjes voor het bijwonen van het evenement zijn te koop bij de bekende voorverkoopadressen.










