Marga van Lankvelt, Janik Coenen en Bas Bouwens
Marga van Lankvelt, Janik Coenen en Bas Bouwens

Het jachtseizoen is geopend: Politie en Boa’s dagen jongeren uit Sint-Michielsgestel uit

Nieuws

SINT-MICHIELSGESTEL – De politie en Boa’s van de gemeente Sint-Michielsgestel dagen jongeren van 10 tot 21 jaar oud uit om op zaterdag 27 juni deel te nemen aan Jachtseizoen. Een spel waarbij de lange arm der wet op verschillende manieren gaan proberen om maximaal 100 jongeren te vinden in een gebied achter De Meander in Sint-Michielsgestel. Naast het kat en muisspel, zijn buren en allerlei om De Meander liggende organisaties uitgenodigd om onder het genot van een kopje koffie kennis te maken met elkaar en jongeren.

Elkaar ontmoeten en op ongedwongen wijze kennis maken met elkaar. Dat is in één zin samengevat waar Het Jachtseizoen in Sint-Michielsgestel om draait. Een en ander is verpakt in een avontuurlijk en spannend spel waarbij politie en boa’s op jacht gaan naar jongens en meisjes in de leeftijdsgroep 10 tot 14 jaar oud en jongeren van 15 tot 21 jaar oud. Zij moeten proberen om een uur lang in een gebied achter De Meander uit handen van de ‘dienders’ te blijven en vier controleposten te bereiken. “Deelnemende jeugd krijgt voor vertrek spel uitleg en een uiterlijk kenmerk waarop zij als deelnemer aan Jachtseizoen herkenbaar zijn voor politie en boa’s die hen gaan zoeken. Zij ontvangen ook een plattegrond van het gebied waarin het spel zich afspeelt en een stempelkaart. Zij moeten ongezien, vier in het gebied verspreide controleposten zien te bereiken. Op elke post krijgen zij een stempel. Voor degene die niet gepakt wordt en na afloop een volle stempelkaart kan laten zien ligt een aardigheidje klaar”, vertellen Jongerenwerkers Bas Bouwens, Janik Coenen van Bint Welzijn & Ondersteuning en wijkmakelaar Marga van Lankvelt.

Hoeveel politieagenten en boa’s een gedeelte van het BPD-terrein, rondom de Natuurspeeltuin en een stukje Kleine Ruwenberg, af gaan struinen om uiteraard zoveel mogelijk jonge Gestelse ‘boeven’ te pakken, wordt vooraf niet bekend gemaakt. Ook niet hoe zij de jeugd op gaan sporen. Wie gepakt wordt, levert zijn stempelkaart en uiterlijke kenmerk in. De eerste en gelijk ook jongste groep start om 11.00 uur. De wat oudere jongeren starten om 13.30 uur. Beide groepen krijgen een kwartiertje voorsprong voor handhavers op zoek gaan. De 1e editie van het Gestelse Jachtseizoen is een variant op het bekende televisieprogramma. Het heeft wel een eigen invulling. Naast het spel en onderling plezier beleven is er nog een belangrijk programmaonderdeel. “We hebben bewoners in de naaste omgeving van De Meander en allerlei omliggende organisaties uitgenodigd om vanaf 11.30 uur tot 13.30 uur koffie te komen drinken en kennis te maken met elkaar. 

In het verleden was er op diverse locaties in Sint-Michielsgestel overlast van groepen jongeren die géén eigen plek hadden waar ze samen mochten komen. In augustus 2025 werd er met hulp van Kentalis die een oud bushokje schonk, een JongerenOntmoetingsPlek gerealiseerd schuin achter De Meander. “Vanaf dat moment is de overlast die her en der ervaren werd, echt een stuk minder. Met het in gebruik nemen van de J.O.P. gingen een aantal buurtbewoners en jongeren al eens met elkaar in gesprek. Dit is een vervolg erop. “Het begint met kennismaken. Als je elkaar kent spreek je elkaar ook gemakkelijker aan over zaken die spelen. Het is fijn als er een kort lijntje naar elkaar is en je weet wie je moet aanspreken”, stellen Bas, Janik en Marga. Ze besluiten tevreden: “Dit is een pilot in de kern Sint-Michielsgestel. Die gaan we na afloop evalueren. Als het een succes is, rollen we het mogelijk ook uit over andere kernen.” www.bintwelzijn.nl

Lees ook