
Gebruikers sporthal Berlicum luiden noodklok
AlgemeenBERLICUM - Gebruikers van sporthal de Run in Berlicum luiden de noodklok wat betreft de gebrekkige staat van de hal. Bastketbalvereniging Springfield, badmintonvereniging Shuttle-Up, volleybalclub Hands-Up en korfbalvereniging BMC hebben een brandbrief geschreven aan het college van burgemeester en wethouders waarin ze oproepen tot maatregelen.
Door Daan Daniëls
Sporthal de Run dateert uit 1976 en is dus bijna vijftig jaar oud. Volgens de sportverenigingen is de hal de laatste jaren steeds meer in verval geraakt. Zo zijn er lekkages en vertonen apparaten en onderdelen in de hal gebreken, schrijven ze in de brief. “Zo wordt er jaarlijks wel een kleedkamer afgesloten door een legionella-uitbraak en moeten wij vaak in de zomer trainingen afgelasten doordat de vloer in de zaal beslaat. Dit leidt tot gevaarlijke situaties voor onze leden, waarbij uitglijden en vallen steeds vaker voorkomen. Dit kan ernstige verwondingen veroorzaken, zoals botbreuken of hoofdwonden”, noemen de verenigingen een paar voorbeelden.
Ze onderstrepen in de brief ook het maatschappelijke belang van een deugdelijke sporthal in Berlicum. “Met het oog op de gezondheid en het welzijn van onze leden, maar ook de verbinding binnen de kernen en de sociale contacten die in de sporthal plaatsvinden, is deze accommodatie van vitaal belang. Dagelijks wordt er in de sporthal gymles gegeven, getraind en worden er gesprekken gevoerd. Een sporthal is het kloppende hart van een dorpskern en mag niet als een lage prioriteit worden gezien.”
De gemeente is bezig met plannen voor de Run, maar de verenigingen zijn hier nog niet helemaal gerust op. “We horen al jaren dat er ooit een nieuwe hal komt en we hebben ook gezien dat er pogingen worden gedaan om de Run te onderhouden. Daarnaast horen we geruchten dat er stappen worden gezet om concrete plannen te ontwikkelen voor de bouw van een nieuwe sporthal. De bijbehorende geluiden zijn echter dat er dan elf maanden lang geen sporthal beschikbaar zou zijn in Berlicum”, uiten ze hun zorgen in de brief aan het college.
De gemeente reageert begripvol op de brief van de vier sportclubs. “We erkennen de zorgen die in de brief zijn geuit en we zijn momenteel druk bezig met het ontwikkelen van de plannen”, laat een woordvoerder van de gemeente weten. Tevens is de gemeente in actie gekomen om het sporten nu verantwoord door te kunnen laten gaan, zegt de woordvoerder. “We hebben maatregelen getroffen om de hal beschikbaar te houden. Om de luchtvochtigheid te verlagen, staan er ‘s nachts bouwdrogers aan.”
In het tweede kwartaal van dit jaar moet meer duidelijk worden over het plan van aanpak van de Run en nof het dan bijvoorbeeld om renovatie of nieuwbouw gaat en hoe de continuïteit van binnensporten in Berlicum gewaarborgd wordt in die tussenliggende periode. “Zodra er concrete plannen zijn, zullen we in gesprek gaan met de verenigingen om deze verder vorm te geven.”










